Har utseendet betydelse?

Kommentaren till Papamac som blev ett helt inlägg.

Jag är en utav dem som i barn- och ungdomens dagar, fått höra diverse nedlåtande om mig själv och mitt utseende.

Vissa dagar ruskar jag på huvudet och rycker på axlarna, åt dessa sårande ord som jag minns så väl. Andra dagar etsar sig kommentarerna fast och jag ältar dem, om och om igen.

Det sorgliga är, att personen eller personerna som uttalat dessa sårande fraser, sällan förstår vidden av sitt glappande.


Många säger att utseendet inte har någon betydelse, andra säger att det är omöjligt att se insidan först. Första intrycket är ju bevisligen utsidan.

Men vad säger utseendet om någons personlighet?
Är jag snäll om jag är vältränad? Är jag en dålig vän om jag är överviktig? Är jag osmart om jag har stora tuttar? Är jag en bättre vän som blondin än brunett?

Jag förstår inte.
Somliga undrar varför man ska välja en ful och snäll partner framför för en snygg och snäll partner.
Men vem säger att han är snygg och hon är ful?
Skönheten finns i betraktarens öga. En klyscha -ja kanske.
Men det är ju så. Ingen människa på jorden är den andre identisk. Det måste ju betyda att vi alla är vackra, men att vi tilltalas av olika utseende.

Vilken typ faller du för?
Den frågan dyker upp ibland och som så många gånger förr, bringar den oreda i hjärnkontoret.
Vilken typ faller jag för?
Killen jag föll för sist, var mörkhårig och hade härligt bruna ögon, han var inte särskilt vältränad men ack så charmig. Väldigt framåt och självsäker. 
Karln innan det var extremt vältränad, rakad, blond med blå ögon och extremt blyg.
Vilken typ faller jag för?
Jag förstår inte frågan.
Gemensam nämnare: Båda var snälla, omtänksamma och hade humor.
Faller jag för snälla, omtänksamma killar med humor då? Är det min "typ"?

Jag föll helt enkelt för en personlighet som tilltalade mig.

Jag väljer inte mina vänner efter utseende heller.
En är homosexuell, en annan extremt överviktig, någon är extremt smal, somliga är korta, andra långa, nån har jättestora tuttar, en annan nästan inga alls. Några är blondiner, andra är brunetter, en är rödhårig, en annan är tunnhårig.
Att de är mina vänner beror inte på hur de ser ut. Det beror på att vi har kul och skrattar när vi umgås -vi trivs helt enkelt tillsammans.
På utsidan är vi helt olika "typer", så det är tur, att det är insidan som räknas!!!


Kommentarer
Postat av: Magnus

Hoppas verkligen att det är insidan som räknas.Hoppas.

Postat av: Therrorese

Det där är något som kan diskuteras i all oändlighet. Alla är överens om att det är insidan som räknas. Och att skönheten ligger i betraktarens ögon. Men faktum kvarstår, vackra människor har alltid försprång. De behöver inte anstränga sig lika hårt...

2007-07-31 @ 14:53:14
URL: http://therrorese.blogg.se
Postat av: E

Magnus: We´ll make it count!
-
Therrorese: Vad har de försprång till?
Ofta tror jag att det beror på vår utstrålning. Utstrålar man kärlek, värme och säkerhet så kommer man långt på det även om man är "mindre snygg".
Men det är som du säger, detta kan diskuteras i all oändlighet.

2007-07-31 @ 16:56:16
URL: http://drogen.blogg.se
Postat av: Patrik

Amen! Det var vackert skrivet. Tror att utseendet spelar större roll i unga år, sen lättar det då alla blir tunnhåriga och skrynkliga ändå. "Men jag är hellre lycklig nu än om 25 år".

2007-07-31 @ 22:55:17
URL: http://pudding.blogg.se
Postat av: Beyonce

Vid ett första intryck spelar såklart utseendet roll men mest utstrålningen. Att det sedan är insidan som räknas tror jag helt och fullt på, hur många gånger har man inte fel om en människa, när man lärt känna någon är den ofta inte alls som man först trodde.

2007-07-31 @ 23:11:33
URL: http://bday.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback