Husmor kokar sylt, festar och tittar på Afrikakort

Den här helgen har försvunnit i ett rasande tempo. Det har varit jobb, jobb och lite festligheter. Gävle Cityfest har ju som bekant gått av stapeln för femtonde året i rad. Det innebär; fulla tonåringar, fulla femtio plusare, langos, slagsmål, skräp och fåniga marknadsstånd.

Jag har inte varit särskilt delaktig i stadsfestandet. Jag tycker att det är trevligt att något händer, men mer än så är det faktiskt inte.
Max några timmar är spenderade i city den senaste veckan. Torsdag kväll offrade jag 40 spänn för en strömmingsbörjare, fredagkväll offrade jag en femtiolapp på en langos och åkte några gratiskaruseller och igår blev det fredagsrepris. Med andra ord ännu en langos.
De tio gratisbiljetterna till nöjesfältet hade varken jag eller J lust att spendera. Magen gjorde ju jordens uppror efter den feta langosen.
J uppmanade mig att slänga biljetterna, men det har jag inte hjärta till. Jag tittade mig omkring efter någon som såg sjukt åksugen ut. Vid biljettkassan stod två grabbar med sina respektive. Ja, grabbar och grabbar, de var kanske strax över tjugofem.
Jag knallade helt sonika fram till den ena killen och frågade om han ville ha tio gratisbiljetter.
Han och killkompisen såg förbluffade på mig. Tjejerna blängde förvånat på mig.
K: Vad vill du ha för de då, frågade den ena killen.
Han var rätt söt, så jag log och förklarade att han fick dem.
K: Menar du att vi får, alltså f å r de här? Vi kan alltså åka tio karuseller?
E: Ja.
K: Men oj, tack
Han avfyrade ett jätteleende och gav mig en kram. Den andra killen gjorde lika.
Tjejerna blängde fortfarande på mig. Blickarna var inte ett dugg trevliga. 
Det minsta man kan begära är väl ändå ett leende och ett eventuellt tack?  Men icke. Jag hängde tack och lov inte upp mig på det. Jag kände mig bara så belåten över att killarna blev så glada.
Med andra ord
Blingbling, det finns en del människor med omtanke utan baktanke. Jag, till exempel =)

Tidigare på kvällen hade vi tillbringat i föräldrarnas villa. Systerystern med sambo hade sin födelsedagsfest där. Gott om folk slöt upp och det var riktigt trevligt stundtals. Gott krubb och schysst bål. Lite trist är dock att Stockholmarna hängde i sitt gäng och vi Gävlebor hängde i vårt. Sånt nöter på mig.

Sikla spenderade kvällen och natten, hemma hos min faster och Rodeshian Ridgebacken Leo. Jag oroade mig en del för hur det skulle gå, men imorse när jag hämtade mitt lilla knyte fick hon bara lovord från hela familjen. Hon hade skött sig sååå bra.
Hjärtat slog ett extra slag. Hon är inte särskilt förtjust i att lämna mig. En meshund kan man säga. Piper och drygar när jag lämnar bort henne. Men inte hos fastern. Med andra ord blir det där hon får vara nästa gång jag behöver hundvakt.
Innan jag begav mig hemåt igen tog vi oss en tur i skogen. Den stora svampskogen. Shit va mycket kantareller det finns nu alltså.
Så förutom hundvakt och en trevlig skogspromenad fick jag en hel påse med skogens guld.
Jag har blivit riktigt huslig.
Plockat kantisar och blåbär. I går morse gjorde jag till och med blåbärssylt.

   

När jag läser PapaMacs Afrikaskildringar blir jag alldeles lyrisk.
Jösses vad jag saknar resandet! Jag bara måste härmas lite och lägga upp ett par bilder på "mina" massajer.
Känner du igen dem, Papamac? ;)

   

Kommentarer
Postat av: Märtha

Åh jag ville åka till Gävle cityfest..

Postat av: Patrik

Det låter lite som de flesta stadsfestivaler i Sverige... Haha.
"Det innebär; fulla tonåringar, fulla femtio plusare, langos, slagsmål, skräp och fåniga marknadsstånd."
Lysande!

2007-08-12 @ 20:02:16
URL: http://pudding.blogg.se
Postat av: Blingbling

Skönt att höra att det finns människor som du, utan baktanke =D Phew...
Och gud vad jag vill plocka svamp, hallon och blåbär nu. Men det är lite svårt här i betongstockholm. Man måste ta sig ut en bit. Mitt blåbärsställe här i stockholm ligger på Gålö =)

2007-08-12 @ 20:44:52
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Magnus

Samma lirare, helt klart ;)

2007-08-12 @ 21:40:34
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Beyonce

Åh, jag vill oxå plocka svamp och bär. Blåbärspaj, mmmmm...

2007-08-12 @ 22:01:41
URL: http://bday.blogg.se
Postat av: Therrorese

Det är ju det jag säger, omtanke utan baktanke finns :) Kram

2007-08-12 @ 22:34:39
URL: http://therrorese.blogg.se
Postat av: E

Märtha: Ååå du skulle ha kommit!
-
Patrik: Samma skit vart manän befinner sig! Tragiskt....egentligen.
-
Magnus: Hihi=)
Man kanske skulle bli massaj i den där byn. Vilka jäkla summor dom lär tjäna på turisterna!!
-
B: Ja,mums filibabba!
-
T: Ja, tydligen. Å jag trodde väl aldrig att jag var en av "dem"

2007-08-12 @ 23:19:56
URL: http://drogen.blogg.se
Postat av: Lennart

Är inte så förtjust i våra stadsfestivaler, har bara varit en gång på Göteborgskalaset för några år sen. Och Mickelsmäss i Örsundsbro två gånger på 80-talet. Jag gillar mer julmarknaderna i Hamburg och Rendsburg, tycker de är mer mysiga. Glühwein, päroncognac och wurstar... mums!

2007-08-12 @ 23:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback